Tone of voice - czym jest?

Ludzie nie zawsze pamiętają co do nich powiedziałeś  albo co zrobiłeś, ale będą pamiętać, jak sprawiłeś, że się poczuli.”

Maya Angelou, afroamerykańska pisarka

Czym jest tone of voice?

Ton komunikacji definiuje się jako specyficzny styl przekazywania informacji (głos/tonacja), który wykorzystywany jest w interakcjach z odbiorcami danej marki. Jest on zintegrowany z identyfikacją marki i pełni funkcję przekaźnika jej kluczowych wartości.

Pytanie, które ton komunikacji ma na celu rozwiązać, dotyczy metody: w jaki sposób prowadzimy dialog, piszemy i komunikujemy się z naszymi targetowymi grupami. Zawiera to dobór słownictwa, języka, częstości kontaktów oraz wybór odpowiednich kanałów komunikacyjnych. Ton komunikacji musi być zgodny z przewodnim przesłaniem marki.

Aspekty tworzenia tonu komunikacji

Kreując ton komunikacji, kluczowe jest przedstawienie unikatowej osobowości marki oraz zbudowanie relacji z odbiorcą, co umożliwi efektywną interakcję. Rozwój tej sfery brandu najlepiej zacząć od zastanowienia się nad kilkoma fundamentalnymi kwestiami, na które odpowiedź przychodzi zazwyczaj z łatwością, jeżeli posiada się już wypracowaną strategię marki.

Poniżej znajdziesz przykładowe pytania pomocnicze:

  • Jakie są podstawowe wartości twojej marki?

  • Kto to jest typowy odbiorca twojej marki? Jakie są jego zainteresowania, zawód, miejsca, które odwiedza – czy to kino, czy może leśne ścieżki? (Tworzenie persony odbiorcy może okazać się pomocne).

  • Jaką funkcję marka pragnie spełniać w życiu odbiorcy – przyjaciel, ekspert, a może obiekt podziwu?

  • Jaki rodzaj relacji chcesz wytworzyć z odbiorcą?

  • Za pomocą jakich symboli komunikujesz się z odbiorcą?

  • Jakie charakterystyczne zwroty lub słowa kluczowe wykorzystujesz w komunikacji z odbiorcą?

  • W jakiej osobie prowadzona jest komunikacja z odbiorcami?

  • Czy preferowany jest język formalny czy nieformalny?

  • Czy stosowane są jakieś ulubione frazy lub specjalistyczny żargon branżowy?

  • Jak zwracasz się do odbiorcy: per „pan/pani”, czy może po imieniu?

  • Czy treści publikowane są wyłącznie w języku polskim?

  • Jaki styl narracji dominuje w tekstach marki?

  • W imieniu kogo marka kontaktuje się z odbiorcami – jako brand czy może konkretnej osoby, np. Maria z nazwa twojej marki?

Podczas tworzenia języka dla marki, nie zapominaj, że twoje przekazy docierają do żywych istot,
pełnych uczuć, takich samych jak ty.

Twórz komunikaty, które inspirują i wywołują emocje, zostając w pamięci odbiorców na długo.

Życzę powodzenia!

Next
Next

Świadomy biznes czyli jaki?