Metoda Desing Thinking.

Desing Thinking  - Myślenie Projektowe - co to z metoda?

Design thinking mimo swojej tajemniczej nazwy, jest bardzo przyjazną metodą twórczego rozwiązywania problemów. W tłumaczeniu jest to po prostu Myślenie Projektowe.

Celem tej metody jest dostarczanie twórczych rozwiązań, za pomocą ćwiczeń pobudzających kreatywność. Jest to na tyle uniwersalna, że można ją stosowana od start-upu po wielką korporację, a także problemy dnia codziennego.
Myślą przewodnią desing thinking jest „doing, not talking” (rób, nie gadaj).
Takie myślenie projektowe można podzielić na dwie części:
proces działania podzielony na poszczególne etapy oraz określony sposób myślenia i nastawienie.

Etapy projektowania metodą design thinking

Proces myślenia projektowego został podzielony na 5 etapów:
Empatia - Zdefiniowanie Problemu - Pomysły - Prototypy - Testowanie,
przez który należy przejść przez tok twórczego projektowania. 

Wygląda on następująco:

TworzyćInaczej-Projekt-z-pasji-i-serca-3.png

Opis poszczególnych etapów

Empatia

Projektowanie nowych usług czy produktów, jest tworzone przeważnie dla ludzi.
Dlatego punktem wyjścia jest poznanie potrzeb wybranej grupy docelowej - Odbiorcy.
Empatia jest tutaj elementem wyjściowym dla każdego projektu tworzonego metodą design thinking.

Aby znaleźć odpowiednie rozwiązanie należy wejść w buty osoby, dla której tworzymy rozwiązanie. W tym przypadku znane od lat grupy fokusowe nie sprawdzą się dobrze. Lepszym rozwiązaniem jest czucie i obserwowanie zachowań potencjalnych użytkowników, inspirować się grupą docelową i tworzyć to co jej potrzebne.

Zdefiniowanie problemu

W tym etapie należy zdefiniować problem, który istnieje i który tworząc produkt lub usługę chcemy rozwiązać. Poszerzanie horyzontów i otwieranie się na nowe, jest tutaj konieczne, aby nie ograniczać swojej wyobraźni. Należy pamiętać, aby definiowany problem nie był w zbyt wąskim lub w zbyt szerokim zakresie, dzięki czemu dostępne rozwiązania nie będą ograniczone o sztywnych ram.

Pomysły

Ten etap polega na „urodzeniu” jak największej liczby pomysłów na rozwiązania zdefiniowanego krok wcześniej problemu.

Prototypy

Tworzenie prototypów to nieodzowny element projektowania design thinking. Budowanie prototypów nie powinno być jednak skomplikowanym procesem. Do budowy można użyć składników takich jak karton, styropian, drewno lub cokolwiek innego. Istotne, aby nie skupiać się na zaawansowanych szczegółach technicznych, a na własnych odczuciach i doświadczeniach.

Najważniejsza jest wstępna wizualizacja pomysłu, ponieważ będzie wtedy można przetestować prototyp w środowisku naturalnym. Każdy z kolejnych prototypów powinien być budowany z myślą o użytkowniku i odpowiadać na konkretne pytanie.

Testy

Etap testów jest niezwykle istotny i nie powinien być pomijany w przebiegu realizowania  projektu. Polega on na testowaniu przedmiotu w realnym środowisku, przez co można sprawdzić jego poprawne funkcjonowanie. Każdy z prototypów oceniany jest przez grupę, a najlepszy zostaje wybrany do dalszego doskonalenia. Testowanie należy powtarzać do momentu uzyskania satysfakcjonujących wyników. Gdy proces testowania zakończy się pozytywnym wynikiem, oznacza to, że produkt gotowy jest do wejścia na rynek.

Dlaczego warto stosować design thinking w swoich projektach?

Design thinking jest uniwersalną metodą, która może wspierać nie tylko w kwestii projektowania nowych produktów, ale również na przykład szukania innowacyjnych rozwiązań.

Metoda ta jest dobrym sposobem na rozwiązania skomplikowanych problemów, nawet tych biznesowych, zapewnia bowiem świeże spojrzenie na daną sytuację, dzięki czemu można na nowo odkryć problem i zbliżyć się do znalezienia odpowiedniego rozwiązania.

Proces projektowy jest otwarty, przez co zaangażować się w niego mogą nawet osoby, które na co dzień mają odmienne doświadczenia zawodowe. Dzięki temu można spojrzeć na problem z różnych punktów widzenia.

Previous
Previous

Metoda Biznes Model Canvas

Next
Next

Etapy Procesu Tworzenia biznesu